Directeur

Sinds wanneer bestaat DKS?

DKS is opgericht op 1 juni 1994. DKS is echt vanaf de zolderkamer begonnen. Niet echt vanaf de zolderkamer, want we hadden geen zolder. Maar echt vanuit de auto met een telefoon. Als ik dan onderweg was en iemand had mij nodig dan kon dat niet, dus moest ik zorgen dat ik er nog iemand bij had. Maar ja, als ik er iemand bij heb moet ik er ook meer klanten bij hebben en dus ook weer meer personeel. Vanaf toen ging het eigenlijk vanzelf. Economisch van 1994 een goede tijd. We zijn gewoon begonnen met veel bluf en lef, maar we maakten het wel waar. Door het gewoon te doen, hebben we echt wel heel veel klanten binnen gehaald. We zijn er gewoon keihard voor gegaan. Ik had zelf op een gegeven moment twee telefoons in de auto, de inkomende lijn moest vrij blijven, dus ik belde met de andere telefoon. Wij hebben op dit moment 35 voertuigen. Van klein naar groot, busjes maar ook klapwagens en vrachtwagens.

Wat zijn je hobby’s?

Buiten werk? Ik ben iemand die heel veel dingen leuk vindt, maar gun mezelf er vaak de tijd niet voor. Koken vind ik harstikke leuk, maar daar moet ik me dan wel echt toe zetten. Als ik er dan mee bezig ben vind ik het heel leuk om te doen. Zo zijn er nog wel wat meer dingen waar dat voor geldt. Ik moet ergens wel echt tijd voor reserveren, als ik iets als ‘ernaast’ zou moeten doen dan vind ik het niet echt leuk. Ik moet dan echt tijd inplannen en mijn hoofd leeg hebben en ja daar komt de laatste tijd eigenlijk wel weinig van. Ik vind het heel leuk om dingen met auto’s en rally’s te doen met alle gekkigheid daarbij. Ik weet niet of je dit als hobby’s kan zien maar ik vind het altijd heel erg leuk om met mensen om te gaan en gezellige dingen te doen. Daar reserveer ik eigenlijk de meest tijd voor naast mijn werk, lekker sociaal bezig zijn. Ik vind dat heel erg belangrijk. Tuurlijk vind ik mooie auto’s ook leuk maar of dat nu echt een hobby is dat weet ik niet.

Wat heeft DKS je gebracht?

Dat vind ik een lastige vraag. Ik weet namelijk niet wat er van me terecht zou zijn gekomen wanneer ik DKS niet was begonnen. Ik ben wel een ondernemer, dus misschien was ik wel ergens terecht gekomen en had ik na 10 jaar gedacht van dit kan ik zelf ook wel, ik ga wat anders doen. Ik ben daar heel vroeg mee begonnen, ik ben op mijn 24e voor mijzelf begonnen. Dat was toen heel makkelijk omdat ik ook geen kosten had. Als ik nu voor mijzelf zou moeten beginnen, dan moet je iedere maand wel wat binnen brengen. Dat was toen niet het geval.

Ik denk dat DKS mij vrijheid heeft gebracht, maar tegelijktijdig ook af en toe heel erg heeft benauwd. Of je nu echt kunt zeggen dat het ondernemerschap alleen maar vrijheid biedt dat weet ik niet. Ja, wanneer de economie goed is gaat het allemaal makkelijk en vanzelf, dan is dat wel zo. Maar dat is zeker niet altijd zo geweest voor mij.

Soms denk ik wel eens, wat zou het toch heerlijk zijn als je af en toe gewoon om 5 uur de deur achter je dicht kunt gooien. Morgen weer een nieuwe dag. Dat kan in mijn werk niet, wel ben ik steeds meer gaan leren om sommige dingen los te laten en verantwoordelijkheden niet altijd op mij te nemen. Dat moet ook, je moet dingen ook kunnen loslaten want anders gaat het niet. Ik vind het te makkelijk om te zeggen dat ondernemerschap alleen maar vrijheid, blijheid en fantastisch is. Tuurlijk, het heeft mij ook heel veel gebracht. Ik kan heel veel en heb veel mogelijkheden, financieel gaat het nu weer goed. Wat DKS mij heeft gebracht is te veelomvattend om met één woord samen te vatten. Ik vind het fantastisch mooi om te doen, ik zou ook niets ander willen doen. Dus in die zin geeft het me wel vrijheid.

Zou ‘zelfstandigheid’ een passend allesomvattend begrip kunnen zijn?

Ja, dat is inderdaad wel een begrip dat het goed beschrijft. Ik ben ook een zelfstandig ondernemer natuurlijk, al doe ik het nu echt zéker niet in mijn eentje meer. We hebben een mooi team en dat waardeer ik ook. Tuurlijk ben ik af en toe wel heel kritisch, dat weet ik ook van mezelf. Dus ik verwacht veel van mensen. Als ik het vertrouwen heb dan krijgen ze ook veel vrijheid, het gaat mij om de kwaliteit en niet om de kwantiteit. Ik ben zeker niet rancuneus, iedereen mag fouten maken als je er maar wel iets mee doet.

Wat is het meest gekke moment dat je in de afgelopen jaren hebt meegemaakt?

Het meest vrolijke moment, ik heb me wel echt verheugd op het 25 jaar jubileum. Dat is ook wel echt een kroon op je werk. Daarbij hebben wij zeker wel een aantal keer leuke momenten gehad om bij stil te staan. Ook op personeelsfeestjes waar iedereen gewoon echt heel erg gezellig is en dat je ook ziet dat het een team is. Ik vind de teamgeest binnen DKS heel erg belangrijk. En dat is altijd moeilijk want je moet alle neuzen dezelfde kant op krijgen of in ieder geval het grootste gedeelte. Dat lukt ons vaak, natuurlijk niet altijd, maar echt vaak wel en dat vind ik leuk en mooi om te zien. Het is mooi dat iedereen op een personeelsfeestje gewoon met elkaar een biertje kan drinken. Of er echt één hoogtepunt is dat weet ik niet, er zijn heel veel hele leuke dingen gebeurd. We hebben natuurlijk een nieuw pand neergezet in 2008, dus er zijn echt wel wat highlights. Tuurlijk hebben we af en toe wel eens wat probleempjes gehad maar over het algemeen zijn we gewoon een heel erg leuk bedrijf en hebben we er ook allemaal plezier in. Ik ben heel erg trots op ons wagenpark, we hebben gewoon een mooi nieuw wagenpark, er rijden geen oude auto’s rond. Dat is een stukje uitstraling, maar niet alleen dat. Het heeft ook met kosten te maken, we kunnen beter met nieuwe auto’s rijden dan oud spul, want uitval is killing.

Wij doen heel veel ’s nachts. 40% van onze omzet doen wij ‘s nachts, dan wil je gewoon echt geen uitval. Als je dan uitval hebt weet je ten eerste zeker dat al je zendingen te laat komen, je heel veel vertraging oploopt waardoor je een slechte performance levert, je chauffeur staat ‘s nachts minimaal 3 uur langs de weg. Dat wil je niet, dus ik ben wel een man van de cijfers, als je het uitrekent is het niet goedkoper om met oud spul te rijden. Een oude auto staat zo vaak in de garage. De nieuwe auto’s hebben zowel op financieel- als op economisch- gebied veel voordelen, maar ook voor het milieu is het beter